Neix el podcast de la Mandarina de Newton! Un podcast de divulgació científica en català adreçat al públic en general no especialitzat.
Us donem la benvinguda com a oients presentant-vos el primer capítol o podcast 0 on trobareu el contingut en format de seccions (notícies breus, l’experiment, el convidat o personatge i l’agenda) que volem que siguin les habituals del podcast.
L’equip del podcast està format per:
La nostra freqüència serà inicialment mensual i ens podreu trobar també a iTunes, a banda d’aquí al blog del podcast.
Cada episodi inclourà unes “show notes” que us detallem a continuació.
Disculpeu els errors inicials que intentarem anar millorant.
Doneu-vos la vostra opinió i suport deixant comentaris, crítiques, idees, suggeriments… o senzillament saludant! Gracies a tots per escoltar-nos:

Notícies:
L’experiment / T’expliquem com:
- “La maledicció de la Maizena“
El personatge / Avui mengem mandarines amb…:
- Sir Isaac Newton
Agenda:
- S’acaba Som-hi a la UAB!!
- De l’1 al 30 de març.Exposició fotogràfica “La flora al sector cerdà del Parc Natural”. Parc Natural del Cadí Moixeró.
- Fins el 30 d’abril. Exposició “Projecte Monthemhat: les mòmies oblidades”. Museu d’Arqueologia de Catalunya.
- Fins el 25 de març.Iniciació a la fotografi astronòmica. Agrupació Astronòmica de Sabadell.
- Fins el 15 d’abril. Exposició “Canvi climàtic i drets humans”. Biblioteca de Llinars del Vallès.
- Voracions pel millor disseny per la primera exposicó d’Expolab.
Ei! Molt bé el podcast! Ja veus que he trobat un foradet per escoltar-me’l…
Enhorabona! Petons!
Moltes felicitats en aquesta nova aventura! Us ha quedat molt bé! Endavant!
Tinc una pregunta que voldria que un científic/físic/savi o científica/física/savia m’expliqués:
Han dit que el recent terratremol a Xile ha mogut uns milimetres el eix de la terra. Primera pregunta: Com ho poden mesurar? Quina referència agafen per saber que s’ha mogut respecte allò? Segona pregunta: Poden haver conseqüencies? Etc… Es un tema que els no iniciats ens quedem a quadres quan ho diuen a les notícies.
Eyyyyyy, felicidades, me ha enkantado este podcast 0!!!
Gràcies a tots tres per escoltar-nos i recolzar-nos!!
Josep està molt bé que ens plantegis preguntes… De fet, m’ha encantat! I no ho havíem tingut massa en compte… però em sembla molt interessant incloure una part de respondre curiositats… Si ho aconseguim!!
Vaig per la primera (versió text):
“Han dit que el recent terratrèmol a Xile ha mogut uns milimetres el eix de la terra.”
Sí, i no és la primera vegada que passa una cosa com aquesta… És normal després d’un gran terretrèmol en el qual hi ha hagut una subducció important. És a dir, que part del material terrestre que estava situat a l’escorça, s’ha ensorrat cap al mantell i s’ha aproximat a l’eix de rotació de la terra.
Això es coneix com “l’efecte patinador”. Tot i que també es podria dir efecte ballarina… ;-P Quan un patinador gira amb els braços als costats gira més lentament que si els puja i els col·loca més propers a l’eix de rotació. Normalment, les triples piruetes es fan amb els braços amunt. Físicament diríem que el moment d’inèrcia disminueix i la velocitat angular augmenta!
En el cas del terretrèmol del 2004 a Indonesia, l’efecte encara va ser més gran!
No esperis grans conseqüències… Ja que els canvis són de microsegons!!
Espero respondre amb això a la teva pregunta… I intentarem explicar-ho al podcast 1!
Gràcies a tots i una abraçada!!
Irene L.A.
Fantàstic! Enhorabona, Irene, per aquest podcast. Espero que mantingui, si més no, la qualitat en els successius! Immediatament el recomano. Una abraçada
Òstres Marisol, moltíssimes gràcies!!
Em fa tanta il·lusió que l’hagis escoltat, com que t’agradi i que el recomanis!
Gràcies, de veritat!!
Avui pengem el següent capítol… Espero que estem a l’alçada!! Si més no, les ganes hi són. En principi la periodicitat serà només mensual per poder-ho treballar amb calma, ja que són molts els projectes que estic portant a terme… però qui sap, si mica a mica anem agilitzant el procés i a la gent li agrada i ens escolta…
Una abraçada i et deixo amb el podcast 1 i amb experiments galileans!!
Irene